In dit artikel
Kinderen met faalangst
5 min. leestijd

Faalangst bij lagere schoolkinderen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Samen met jouw kind goed gestudeerd voor een grote proef? Maar wat als je kind die dag op school aankomt en niets meer weet… Hij/zij behaalt slechte punten en daar gaat de positieve ervaring. Jouw kind krijgt onmiddellijk het gevoel dat ze het toch nooit zal kunnen. Als ouder maak je je zorgen en probeer je jouw kind te blijven motiveren, niet zo een gemakkelijke opdracht. Faalangst kan een probleem vormen voor jouw kind. Bekijk zeker eens dit artikel over faalangst. Wij helpen je graag verder.

faalangst

Faalangst, waar kom je vandaan?

‘Een toets was toen het ergste dat ik kon krijgen!’

We gaan vaak een gesprek aan met onze kinderen en refereren maar al te graag eens naar onze ervaringen van vroeger. Zo komt je het wel bekend voor als we zeggen: ‘Mijn papa zei vroeger ook al eens tegen ons…’ of ‘Een toets was het ergste dat ik kon krijgen!’. Onbewust geven we deze gevoelens door aan onze kinderen. Kinderen onthouden dit gevoel en koppelen dit opnieuw aan opdrachten.

Daarnaast zien we dat er heel vaak onuitvoerbare opdrachten verwacht worden van kinderen. Hoe vaak krijgen kinderen niet te horen ‘Doe je best!’, ‘Werk door!’? Wanneer ze dit vaak te horen krijgen wordt er bij hen een vraag gecreëerd: ‘Wat moet ik dan doen om mijn best te doen?’ Hoe meer deze vraag naar voor komt hoe groter de kans ze onzeker worden.

‘Doe je best!’ ‘Werk door!’ ‘Doe me een plezier!’

Laat ons onze kinderen motiveren, maar let op hoe je dit precies doet. Kinderen kunnen van nature heel gevoelig zijn in hun ontwikkeling of al negatieve ervaringen hebben. Woorden zoals ‘Doe me steeds een plezier!’ vermijd je best. Een kind zal bij het maken van een opdracht hieraan steeds herinnert worden, maar komt net zoals wij tot een besef dat het onmogelijk is om steeds alles en iedereen een plezier te doen. Met als gevolg dat ze in een conflict komen en sociaal faalangst creëren. Je kan dit herkennen wanneer kinderen met de gedachten spelen: ‘Als ik slechte punten heb zullen ze verdrietig zijn…’

Belangrijk om mee te geven is dat fouten maken mag. Kinderen krijgen een ongelofelijke druk mee als ze het gevoel krijgen dat alles perfect moet zijn. Wij weten als geen andere dat het onmogelijk is om volkomen foutloos en perfect door het leven te gaan. Deze boodschap moeten wij dan ook meegeven aan onze kinderen.

Faalangst_bij kinderen

Verder in dit artikel geven wij nog enkele tips hoe je als ouder kan helpen bij faalangst.

Hoe herken ik faalangst?

Faalangst kan je herkennen door bepaalde symptomen. Veel voorkomend zijn buikpijn, hoofdpijn en geen zin om naar school te gaan. Als ouder maak je je zorgen als jouw kind steeds met buik- of hoofdpijn naar school vertrekt of thuiskomt. Je doet allerlei onderzoeken bij de dokter maar je krijgt geen duidelijke resultaten. Er is dus geen medisch probleem, wat het toch moeilijker maakt om als ouder te helpen. Maar geen paniek, je kan dit zeker!

Kinderen kunnen ook positieve faalangst hebben, iets dat zeker mag ontstaan bij hen. Zo hebben ze gezonde stress om een opdracht goed te volbrengen, kinderen creëren op deze manier motivatie om de taak te starten. Pas op met negatieve ervaringen, kinderen kunnen een te grote spanning creëren gecombineerd met slechte resultaten. Dan spreekt men van negatieve faalangst.

1 op de 10 heeft hiervan last, uit onderzoek komt het tijdens de proefperiodes nog sterker naar voor. Waar kinderen 1 op 5 last hebben van faalangst. Hoe vermijden we dit nu het beste? Verder in het artikel leggen wij dit uit.

Hoe kan je helpen als ouder?

Je bent een ouder van een lieve dochter/zoon dat last heeft van faalangst, je wilt hen zo vlug mogelijk helpen. Maar hoe precies?

faalangst - bij kinderen

‘Ik ben dom!’ ‘Ik kan dit toch niet…’

Probeer ervoor te zorgen dat je alles bespreekbaar kan maken, een kind krijgt zo het gevoel dat alles kan en mag gezegd worden. Geef hen ook het gevoel dat je ze echt wil en blijft helpen. Het is niet belangrijk om onmiddellijk bij elke vraag een kant – en – klare oplossing te hebben, kinderen verwachten dit ook niet van je. Het is beter om samen te zoeken naar een mogelijke oplossing, ze moeten leren uit hun fouten. Ga daarom samen bij zowel een positieve of negatieve ervaring zoeken naar de oorzaken. Wanneer kinderen dit alleen doen zoeken ze vaak de oorzaak alleen bij zichzelf ‘Ik ben dom!’ of ‘Ik kan dit toch niet!’. Een oplossing hiertegen kan zijn om samen te zoeken naar de positieve eigenschappen. Bijvoorbeeld: je bent wat minder goed in rekenen maar je bent een prima lezer of je bent wat minder goed in spelling maar je bent een super behulpzame broer, enz .

Een volgende tip is, probeer als ouder de focus te leggen op het proces en niet alleen op de resultaten, op deze manier verminder je automatisch de druk. Bevestig de inspanningen die jouw kind levert en geef hen positieve procesgerichte complimentjes. Bijvoorbeeld: ‘wat fijn om te zien dat je zo goed aan het leren bent’. Bekijk ook of je verwachtingen weerspiegelen met de mogelijkheden en leeftijd van jouw kind, op deze manier kan je al enige stress wegnemen. Vermijd daarnaast het vergelijken met andere kinderen, jouw kind is uniek en kan alleen maar verder groeien als ze zichzelf kunnen zijn.

Als laatste, laat jouw kind voldoende ontspannen. Na alle inspanningen hebben kinderen een grote nood aan ontspanning, even alles loslaten. Ook hun hoofdje heeft even nood aan rust.

Laat je kind terug stralen!

Blijf als ouders steeds in je kind geloven, samen staan jullie sterk. Heb je het gevoel dat je ook even de leerkracht best aanspreekt, twijfel niet. Neem gerust ook eens contact met hen op, ook zij kunnen jouw kind in de klas helpen om de faalangst onder controle te krijgen. Leerkrachten leggen dan ook meer de focus op het leerproces dan de effectieve resultaten.
Geef jouw kind en jezelf wat tijd om hiermee om te gaan en samen laten we jouw kind terug stralen en met plezier naar school gaan. Ook jouw kind is een ster in wat hij/ zij doet!

Faalangst_terug stralen

bron: Ard. Q.A. Nieuwenbroek, Mc.Donald. A.S. (2001). The prevalence and effects of tests anxiety in school children. , gezondheid.be.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Anderen bekeken ook
Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maak van jouw kind een echte tafelkampioen!
Download onze tafel oefenwerkbladen.
Tafel Werkbladen | Het e-book De Tafelkampioen