Feedback is informatie die een kind krijgt over hoe het iets heeft gedaan. Dit is iets dat gedurende een dag voortdurend aan bod komt. Feedback kan gaan over een oefening in de klas, gedrag tijdens het spelen van een spel of een taak die ze hebben gemaakt. Feedback helpt kinderen te begrijpen wat goed gaat en wat nog beter kan.
Wat je best niet zegt, maar wel het vaakst wordt gedaan is : ‘Goed zo!’
Positieve en opbouwende feedback
Goede feedback bestaat uit volgende aspecten: duidelijkheid, vriendelijk en gericht op groei. Als een kind bijvoorbeeld een oefening correct heeft opgelost, kan je zeggen:
‘Jij hebt bij deze oefening goed nagedacht, waardoor je oefening helemaal juist is!’
Wat je best niet zegt, maar wel het vaakst wordt gedaan is : ‘Goed zo!’ Bij deze feedback is hetgeen wat je zegt te vaag. Wat is er goed? Wat deed het kind goed volgens jou? Door jouw feedback concreet te maken, komt dit veel effectiever binnen bij het kind.
Feedback kan ook helpen om iets te verbeteren. In plaats van te zeggen: ‘Dat is fout!’, kan je zeggen: ‘Bekijk deze oefening nog eens heel goed, weet je nog hoe we deze steeds oplossen?’ Op deze manier voelt het kind zich ondersteund en aangemoedigd om te leren.
Waarom is feedback geven aan kinderen belangrijk?
Er zijn drie hele grote pluspunten bij het geven van feedback.
Als eerste groeit het zelfvertrouwen van een kind, ze voelen zich gezien en gewaardeerd. Wanneer het kind nooit feedback krijgt, lijkt het net alsof ze niet de moeite waard zijn.
Ook wordt de groei hiermee gestimuleerd. Elke keer dat feedback gegeven wordt, leert een kind bij en zal hij/zij stap voor stap groeien in zijn/haar kunnen. Ten slotte maakt het leren een stuk leuker. Kinderen merken dat hun inzet beloond wordt door feedback en het resultaat geeft.
Heb je als ouder een bijdrage?
Als je kind thuis een spel speelt, huiswerk maakt of een gesprek met je voert, kan je hen feedback geven. Geef complimentjes voor de inzet van je kind, focus je dus niet alleen op het resultaat. Vraag soms zelf ook eens naar het verloop : ‘Wat vond jij zelf goed gaan bij je huiswerk?’ Op deze manier leert jouw kind ook zelf na te denken over zijn/haar kunnen, men noemt dit zelfreflectie bij kinderen. Hoe vaker ze dit aangeleerd krijgen, hoe meer ze dit onbewust zelf zullen doen.










